Tack för visat intresse!

Jag sitter och tittar på Barcelonas Motogp. Som vanligt är det imponerande med det värsta. De är otroligt skickliga. I detta lopp har flera av toppgubbarna problem. Yamahas fabriksteam får stryk av det lite mindre Yamahateamet. Det beror för några på att det är varmt. Det är kul att det inte är samma som vinner hela tiden. 

Jag tänker att vi i DN skall ha öppet sinne att spöa de som brukar vara före. Det går. Det som gör det lite svårt i vår klass är att träningstillfällena är så få. Det gäller att lära sig att förstå vad som händer ombord i alla de oloka situationer ett race kan bestå av. Det är ganska mycet. Använd sommaren och hösten till att tex fundera på hur riggen samverkar med medarna. På så sätt kan man forcera inlärningen litegrann. Ring någon kompis och snacka om någon idé. När man gör det brukar man komma lite närmare en förståelse.

Jag har tre dominerande funderingar angående isjakten just nu.

En är någon form av skotlås som lurar regeln så att det blir ok. Jag tänker att det nedre spärrblockets motstånd skulle gå att justera med ena foten. Jag fattar att det är svårt att få igenom. Anledningen till funderingen är att jag fortfarande har tennisarmbåge vilken kanske skapades av skotningen i vintras. Det är ju en ny funktion som adderas och någonstans står det att man inte kan göra om en pryl på ekipaget så att den får en ny funktion. Å andra sidan är ju spärrblock tillåtet och dess funktion är ännu inte specificerad. Vi får se vart detta leder. 

En annan är den nya masten som nu är för mjuk på blankis. Jag skall resa riggen utavbarahelvete i höst. Det blir riktigt kul att optimera riggen så att det stämmer. Mest spännande blir det att testa hur det känns att segla så upprätt.

Den tredje funderingen tog ny fart när jag hade medkursen i vintras. När jag stod där och berättade slog det mig att medarna inte skall ha samma vinkel på båda sidorna. Grundtanken är att det finns en sidobelastning på lämeden som alltid är riktad åt samma håll. Lämeden tar samtidigt den största delen av vikten. Hur stor är chansen att optimal slipning är den liksidiga? Jag skulle säga ungefär 0%. Det gäller bara att hitta den rätta. Fredrik och jag har erfarenhet av ett misslyckat försök 2011 där han förklarade hur det funkar. Det försöket gör idag att jag tror mig veta ungefär hur det bör se ut. Jag har tänkt att ta fram minst tre par plåtmedar med tre olika slipning så att detta kan provas. Samtidigt tänkte jag göra dessa medar kostnadseffektivt och ytterligare en funktion inbyggd. Några har behov av plåtmedar så om de kan göras billigt kan jag sälja. Vi får se om det blir av.

Jag ser att det är några som kikar på bloggen varje dag. Det gläder mig. Nu är det sommarstugan som upptar mycket av min tankeverksamhet, därav de få inläggen.

Om någon av er övernattar i mellersta skärgården i sommar kommer jag gärna med motorbåten och säger hej. Jag håller till nära Svartsö och Örsö.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln